همشهری آنلاین: مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان در جمع مشاوران امور بانوان فرمانداری‌های استان، بر لزوم پررنگ کردن نقش زنان در دفاع مقدس و پرداختن بیشتر به این موضوع تاکید کرد.

زنان

به گزارش ایسنا، سیده‌فرانک موسوی در این نشست که امروز (17 شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، به بیان وضعیت کانون‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در حوزه کانون‌های فرهنگی اجتماعی بانوان، توانمندسازی زنان است؛ این کانون‌ها شرح وظایف سنگینی دارند و چنانچه این وظایف بررسی کنیم درمی‌یابیم که کانون‌های فرهنگی اجتماعی بانوان هم دولتی و هم غیردولتی هستند.

وی با تأکید بر لزوم تلاش در جهت تقویت، تعالی و تعمیق باورهای دینی زنان و دختران، افزود: زن یکی از ارکان دینی حوزه فعالیت خانواده است بنابراین در کانون‌ها باید الگوهای زن مسلمان را بومی کنیم.

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان گفت: بسیاری از مراجعه‌کنندگان به کانون‌ها ممکن است سواد بالایی نداشته باشند یا خانه‌دار باشند لذا به آگاهی و آموزش نیاز دارند. برگزاری دوره‌های آموزشی و مرتبط با تحکیم بنیان خانواده، برگزاری سمینارها و توانمندسازی زنان در عرصه اجتماعی و افزایش بینش اجتماعی و برگزاری نمایشگاه‌ها در این رابطه می‌تواند اقدامات مناسبی در جهت آگاهی‌بخشی زنان باشد.

موسوی درباره تخصیص اعتبار لازم برای فعالیت کانون‌های فرهنگی اجتماعی بانوان اظهار کرد: اعتبار کانون‌ها باید از طریق فرمانداری‌ها اخذ شود اما تاکنون اعتباری وزارت کشور برای کانون‌ها نرسیده است. با توجه به شرایط ساختمانی محل کانون‌ها، تعمیر و تجهیز کانون‌ها باید جزو پروژه‌های تعریف شده باشد.

وی با بیان این که اکنون 23 کانون فعال در استان وجود دارد، ادامه داد: گزارش‌هایی از وضعیت برخی کانون‌ها دریافت کردیم که یا تعطیل شده‌اند یا رو به تطعیلی هستند. کانون‌ها باید خودگردان باشند؛ بارها و بارها موضوع اعتبار کانون‌ها را مطرح کرده‌ایم اما راه به جایی نبردیم زیرا اعتبار کانون‌ها جای دیگری محاسبه می‌شود.

وی همچنین به گرامیداشت سی و پنجمین سالروز آغاز دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس در استان به ریاست استاندار تشکیل شده که در زیر مجموعه خود 6 کمیته دارد و یکی از این کمیته‌ها، کمیته امور بانوان است. تشکیل کمیته امور بانوان در این ستاد نشان می‌دهد باید بیش از پیش نقش زنان در دفاع مقدس را تببین کنیم و به آن بپردازیم.

موسوی با بیان این که 50 درصد جامعه آماری را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: در زمان دفاع مقدس بانوان خوزستانی حضور خوبی در جبهه‌های جنگ و پشتیبانی جبهه‌ها داشته‌اند، اما این نقش را باید خودمان پررنگ سازیم. استان خوزستان پایتخت جبهه و جنگ بوده است و حضور و فعایت زنان ما در آن دوران جزو هویت استان ما است. بنابراین لازم است ارزش‌های آن دوران را به خوبی به نسل امروز منتقل کنیم.

وی افزود: باید سوابق زنان در جنگ در جهت تکمیل بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شوند. برای این موضوع لازم است زنانی که مستقیم و غیرمستقیم در جنگ حضور داشتند، شناسایی شوند. زنان شهیده، رزمنده، آزاده، جانباز و ایثارگر باید شناسایی و اطلاعات آنها را در اختیار کمیته امور بانوان ستاد دفاع مقدس قرار گیرد.

موسوی اظهار کرد: یکی دیگر اقدامات مشاوران بانوان فرمانداری‌ها در شهرستان‌ها شناسایی زنان پژوهشگر و محقق است که قلم توانایی در جهت نگارش خاطرات و روایت‌های جنگ دارند. همچنین بانوانی که در دوران دفاع مقدس در بخش‌های مختلف جنگ حضور داشته‌اند را باید معرفی کنید تا بتوان از ظرفیت آنها در کاروان‌های راهیان نور دختران تحت عنوان راویان جنگ استفاده کرد.

موسوی در ادامه به ایجاد موزه زنان دفاع مقدس در استان اشاره کرد و گفت: چایخانه سنتی یا همان رختشویخانه قدیم که زنان در پشت جبهه‌های جنگ در این محل به پشتیبانی جبهه مشغول بودند، اکنون به موزه دفاع مقدس اهواز با محور نقش زنان در دفاع مقدس تبدیل شده است.

وی در خصوص موزه دفاع مقدس خوزستان نیز اظهار کرد: بخشی از موزه دفاع مقدس استان به آثار زنان خوزستانی حاضر در جبهه‌های جنگ اختصاص یافته است. واقعیت آن است که هیچ جا مثل استان خوزستان درگیر جنگ نبوده و از طرفی نیز هیچ جا مانند خوزستان در زمینه جمع‌آوری اطلاعات دفاع مقدس کوتاهی نشده است.

وی گفت: در حوزه دفاع مقدس زنان پراکنده‌کاری بسیاری صورت گرفته و لازم است با انجام یک اقدام اساسی، نقش حضور زنان در دفاع مقدس را پررنگ کنیم. بنابراین در زمان باقی مانده تا آغاز هفته دفاع مقدس، مشاوران بانوان فرمانداری‌ها فعالیت‌های خود را در این زمینه به خوبی انجام دهند.

کد خبر 306571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha